torsdag 31. juli 2008

Festivalpromo: Slagstøvler ble salgsstøvler



Okei, det er ikke nytt å sponse festivaler. Men, jeg er satt ut av hvor viktige musikkfestivalene har blitt som arena. Først og fremst for ungdom, musikkentusiaster, kulturfolk, kjendiser, journalister og bloggere, men også ikke minst for de kommersielle aktørene som slår kollbøtte for å nå de lukrative festivalgjengerne. USA, England og Danmark har sine store South by Southwest festival, Glastonbury festival og Roskilde festivalen. I Norge har vi våre små og mellomstore: Hove, Øya, Slottsfjell, Storås, Oslo Live, osv.

Men, dette handler om noen kommersielle aktører som tjener på festivalene. TopShop, ASOS og andre mega klesmerker har nemlig skjønt greia. De markedsfører sine kolleksjoner under kategorien festivalmote. Som shopper kan du søke på festival-looken til Sienna Miller, Kate Moss, eller Peaches Geldof, og du kan sikre deg look-alike-plagg fra vedkommende butikk.

Et av de bedre eksemplene på kombinasjonen festival og kommersiell suksess (+ ikke ubetydelig kjendisfaktor!), må jo være de kraftige Hunter Wellies slagstøvlene som Kate Moss hadde på seg på Glastonbury festivalen i 2005. Arbeidsstøvlene som har skodd bønder, industriarbeidere og britiske revejegere siden 1856, fikk brått fashion-bein å gå på. I 2007 hadde støvlene en salgsvekst på 85 prosent i følge Hunters nettsider. Veksten har nådd ytterligere høyder, og i dag er støvlene nærmest standard regnværsgummi på jenter i USA og Europa. Hunter Boot ltd. har selvsagt også introdusert en egen festivalkolleksjon. Den ble lansert på, ikke overraskende, Glastonbury-festivalen tidligere i sommer.

Ingen kommentarer: