
Foto: Freefoto.com
Stadig flere virksomheter er opptatt av miljøarbeid, og ikke minst kommunisere sine tiltak internt og eksternt. Det er alltid en risiko å kommunisere miljøfortreffelighet fordi en kan bli arrestert på dette senere. Det er i dag tilfellet for StatoilHydro. Denne uken startet selskapet en kampanje som formidler deres miljøansvar.
Stadig flere virksomheter er opptatt av miljøarbeid, og ikke minst kommunisere sine tiltak internt og eksternt. Det er alltid en risiko å kommunisere miljøfortreffelighet fordi en kan bli arrestert på dette senere. Det er i dag tilfellet for StatoilHydro. Denne uken startet selskapet en kampanje som formidler deres miljøansvar.
Bellona reagerer kraftig på kampanjens budskap i en pressemelding 12. august, og mener Statoil Hydro lyver om sitt miljøengasjement. Bellona mener at Statoli Hydro motarbeider klimatiltak og vil forbli en fossil dinosaur.
Uten å kjenne alle detaljene i saken spesielt, så er det jo avgjørende å være ærlig og redelig i forhold til miljøkommunikasjon generelt. Det er helt uakseptabelt bevisst å kommunisere løgn. En utfordring er selvsagt at det florererer mye ukunnskap og polemikk angående miljøkonsekvenser, som gjør at et tilsynelatende godt tiltak, totalt sett kan koste miljøet dyrt, tatt andre hensyn i betraktning. Gjennvinning av avfall kan for eksempel innebære en stor miljøbelastning hvis energibruk ved gjennvinningen er for omfattende.
Bellona og StatoilHydro har ved flere anlendninger diskutert Snøhvitutbyggingen, og her er det vanskelig ikke å stole på Bellona. Det bør også forventes at StatoilHydro tar stilling til kampanjen sin og om ikke annet kommuniserer sitt synspunkt med en begrunnelse eksternt.
Når det er sagt, frykten for å bli tatt på noe i etterkant bør ikke stå i veien for å kommunisere miljøtiltiltak. Kommunikasjonen i det offentlige rom bidrar til økt kunnskap for virksomheter, organisasjoner og forbrukere om de uttalige miljøutfordringene og mulige løsninger på disse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar